منتدى اصحاب للابد (As7abforev)
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى اصحاب للابد (As7abforev)\ المنسق العام محمود احمد

الرئيسيةمجلة المنتدىأحدث الصورالتسجيلدخول

جحا و رجالة البلد

كاتب الموضوعرسالة
black killer
مدير عام
مدير عام
black killer

جحا و رجالة البلد Empty
مُساهمةموضوع: جحا و رجالة البلد   جحا و رجالة البلد Icon_minitimeالسبت أكتوبر 24, 2009 11:04 pm

جحا و رجالة البلد 958775

كان فى مرة واحد اسمه جحا كان فى يوم جالس امام داره و يستمع الى التسجيل و صوته عالى جداً
و كان وقت امتحانات و لم تستطع الطلاب المذاكرة فذهبوا للعمدة و اخبروه عن جحا و عميله التى هتخليهم يسقطوا فى الامتحان فراح العمدة ارسل الغفير و اثنان من رجاله ليحضروا جحا
و قال العمدة لجحا : انتا يا جحا عايز الشباب بتوع القرية كلهم يسقطوا عشان حضرتك جالس و بتسمعلى
التسجيل طب يا اخى اختشى و اسمعوا جوه دارك مش فى الشارع و معلى الصوت على الاخر كمان ,طيب يا جحا يا غفير : ظبطوه على الاخر
قال الغفير : امرك يا جناب العمدة
و راح الغفير و رجالته و ادوا لجحا علقه سخنة لحد ما كان هيموت من كتر الضرب
و بعدين سبوه يروح و بعديها بكام يوم و مانت الامتحانات فاضل عليها يوم واحد كان جحا ماشى فى الشارع بيطبل بصوت عالى مش مخلى حد عارف يذاكر و لا يتنيل
راح الطلبة و اشتكوا للعمدة تانى و راح العمدة بعت لجحا و لما جابه قال له :
هو انا مش هخلص من عميلك دى بقى يا جحا طيب يا غفير : اربطوه و حطوه فى شوال عشان هنرميه فى البحر . و راح الغفير ربطه و حطه فى شوال عشان يرموه فى البحر و يخلصوا منه
و لما راحوا يرموه صلاة الجمعة اذنت فحطوا جحة على شط البحر لحد ما يصلوا ويرجعوا يرموه
فجحا اعد يفكر يعمل ايه عشان يخلص من الورطة دى فا و هو بيفكر وجد راعى غنم ماشى بالغنم بتعته
فجتلوا فكرة .
راح و اعد يقول مش هتجوزها مش هتجوزها مش هتجوزها
فلما راعى الغنم سمعوا راحلوا و قال له هى مين دى الى مش هتتجوزها ؟
قال جحا : العمدة عايز يجوزنى بنته غصب عنى و انا مش عايز اتجوزها.
قال الراعى : يا حمار حد يقول مش هتجز بنت العمدة.
قال له جحا خلاص طالما انتا عايز تتجوزها فكنى و تعالى ادخل فى الشوال مكانى و افضل اول هتجوزها ختجوزها هتجوزها و لما العمدة يسمعك بتقول كده هيفكك و يجوزك بنته
و سمع الراعى كلام جحا و دخل الشوال مكانه و راح جحا اخذ الغنم الى كانت مع الراعى و ذهب للصحراء.
و لما خلص العمدة و الغفر الصلاة و راحوا عشان يرموا جحا سمعوا الراعى بيقول هتجوزها على انه جحا فقالوا : جحا اتجنن جحا اتجنن ارمى يا جدع ارمى و رموا الراعى فى البحر و فر جحا و بعد شهرين رجع جحا من الصحراء و كانت الاغنام كبرت و خلفت و كترت و كان كل اهل القرية مستغربين و جلس جحا اما داره يهش غنمه و قد حضر له جميع نساء القرية يسألونه كيف حصلت على الغنم و كيف نجوت من الغرق
فاراد جحا ان ياخذ حقه من كل رجال البلد
فقال للنساء : ده البحر مليان خير كتير ده هم دول الى انا لحقت اجيبهم ده لسه فيه خيرات ياما .
فراحت كل ست من ستات البلد تربط زوجها و طحطوا فى شوال و ترميه فى المياه عشان يجب ذى ما جاب جحا . و لما صحى العمدة صباحاً و ذهب لتفقد العمال فى الاراضى و جد كل من يعمل فى الاراضى نساء
فنادى على كل النساء و سالهم فين ازوجكم قالوا ربطناهم و حطيناهم فى شوال و رمناهم فى البحر عشان يجيبوا ذى ما جاب جحا

قال العمدة يا نهار اسود جحا خلص على رجالة البلد كلهم فى يوم واحد

جحا و رجالة البلد 363579
https://as7abforev.yoo7.com

جحا و رجالة البلد
صفحة 1 من اصل 1